NL
EN
Google Cloud

Drie essentiële voorwaarden voor het creëren van een innovatiecultuur

Wereldwijd onderzoek toont aan dat innovatie essentieel is voor de groei van een organisatie. Juist in deze onvoorspelbare tijden is innovatie belangrijker dan ooit als je als organisatie wilt overleven. Toch heeft 54% van de managers moeite met afstemmen van de innovatiestrategie met hun business-strategie. Het resultaat is dat 72% van de managers zegt dat ze qua innovatie achterblijven bij hun concurrenten. Hoe creëer en cultiveer je een effectieve innovatieculuur waardoor je kunt groeien? Wij geloven dat er drie factoren zijn die ten grondslag liggen aan innovatie: een open cultuur, data en ruimte voor fouten. We willen je hier graag meer over vertellen en je laten zien hoe jij de wereld voor kunt blijven door verandering.

Openheid en samenwerking

Bij Google geloven we dat we anders moeten gaan kijken naar hoe mensen, structuren en processen elke dag op elkaar reageren. Sta er maar eens bij stil: in elk scenario zijn er meer werknemers dan leidinggevenden. Het kan dan ook niet anders dan dat zij meer baanbrekende ideeën hebben dan het management. Het is dan ook goed om ze te bewust te maken van en te betrekken bij plannen en strategieën op managementniveau. Teams kunnen innovatieve ideeën voeden waarmee je de juiste doelen kunt bereiken. Openheid en samenwerking zijn dus van vitaal belang als je een innovatiecultuur wilt creëren waar de hele organisatie beter van wordt.

Vinton G. Cerf, onze Vice President en Chief Internet Evangelist legt uit hoe wij openheid en betrokkenheid implementeren. “We voeren een paar verschillende maatregelen in-zoals bijvoorbeeld het iedereen aanmoedigen om elk jaar mee te doen aan een anoniem medewerkerstevredenheidsonderzoek. Deze informatie en die feedbackrondes nemen we mee in de beslissingen om dingen anders te doen, indien nodig.” Wij gebruiken zelf bij ons jaarlijkse onderzoek Google Analytics. Ook jij kan dat gebruiken om inzicht te krijgen in de meningen en ideeën van jouw medewerkers. Met applicaties zoals Looker, een real-time dataplatform, kun je die inzichten ook delen en toegankelijk maken voor teams, waar en wanneer dan ook. Onderzoek heeft aangetoond dat toegang hebben tot real-time data teams helpt om productiever en innovatiever te worden. Als ze altijd toegang hebben tot begrijpelijke visualisaties van de belangrijkste data, kunnen je teams hun activiteiten richten op waar innovatieve oplossingen nodig zijn.

“Wij meten echt alles. Alle data die we verzamelen is enorm waardevol, omdat het problemen sneller blootlegt dan als we alleen ons maar achter de oren zouden krabben en ons afvragen wat er aan de hand is.”

— Vinton G. Cerf, Vice President and Chief Internet Evangelist at Google

  Datagedreven

Openheid en samenwerking zijn onmisbaar als je wilt innoveren. Die combinatie wordt extra krachtig als je ze combineert met datagedreven technologie en besluitvorming. Daarom is meten de basis van alles wat we bij Google doen. Vincent G. Cerf legt uit: “Wij meten echt alles-van hoe onze systemen het doen, tot hoe productief, tot hoe onze mensen zich voelen. Alle data die we verzamelen is enorm waardevol, omdat het problemen sneller blootlegt dan als we alleen ons maar achter de oren zouden krabben en ons afvragen wat er aan de hand is.”

Uit onderzoek blijkt dat dat business-analyse helpt bij het bevorderen van innovatie, omdat medewerkers zich daardoor meer bewust worden van kansen en die ook beter kunnen herkennen. Als je gebruikmaakt van Google Analytics, BigQuery en Looker kun je deze data automatisch opslaan, visualiseren en delen. Zo maken deze tools tijd vrij en heb je meer ruimte om te innoveren. Tegelijkertijd weet je zeker dat nieuwe ideeën gebaseerd zijn op real-time data en dat ze real-time problemen oplossen.

Fouten vieren

Belangrijke data toegankelijk houden en samenwerken is erg belangrijk. Toch betekent het niet dat je dan ook gelijk innovatief bent. “Je moet bereid zijn om fouten toe te laten en de vrijheid hebben om dingen te proberen zonder absoluut zeker te zijn van succes,” zegt Vinton G. Cerf. Bij Google proberen we heel veel dingen die niet werken, maar we leren ervan en verfijnen wat we doen, zonder dat we iemand de schuld geven van fouten die zijn gemaakt. Zo bevorderen we een innovatiecultuur. Het stimuleert mensen immers om te experimenten en ‘outside the box’ te denken, waardoor ze vernieuwende oplossingen kunnen vinden.

Door een innovatiecultuur te creëren, krijg je de kans om nieuwe ideeën te ontwikkelen voor verbeteringen, nieuwe producten en innovatieve diensten. Maar bovenal stelt het je medewerkers in staat om te werken aan een betere samenwerking en sneller te innoveren.

Bronnen: