NL
EN
Google Cloud

 Zorgt technologie voor het ‘nieuwe normaal’ in de zorg?

De wereldwijde zorgsector ontwikkelt voortdurend om te kunnen voldoen aan de steeds veranderende behoeften van de maatschappij. Volgens Deloittes 2020 Global Health Care Outlook moet de sector de volgende uitdagingen het hoofd kunnen bieden: bevolkingsgroei en vergrijzing, het steeds vaker voorkomen van chronische aandoeningen, groeiend personeelstekort en stijgende arbeidskosten. Technologie kan helpen om deze enorme taak te vervullen.

Door Artificial intelligence (AI) kan de zorgsector sneller schakelen naar preventie, vroegtijdig ingrijpen en verbeterde toegankelijkheid. Toonaangevende zorgexperts onderschrijven dit en bevestigen aan Forbes dat de zorgsector zichzelf door AI en digitale oplossingen opnieuw zal uitvinden. Volgens CB Insights ontvingen AI-startups in Q2’20 ruim $1 miljard aan funding. Wil jij weten hoe AI-oplossingen deze veranderingen mogelijk maken? En hoe deze oplossingen zo kunnen worden aangepast dat we daardoor een nieuw virus beter kunnen begrijpen? Het unieke verhaal van Diagnostic Robots spreekt voor zichzelf.

  Diagnostic Robotics

Diagnostic Robots, opgericht in 2017, wil de kwaliteit, de betaalbaarheid en de bereikbaarheid van zorg verbeteren. Door AI en beschikbare medische data te gebruiken, creëert Diagnostic Robotics monitorsystemen die symptomen van ziektes identificeren en artsen informeren over de te volgende stappen. Hun platform automatiseert uiteindelijk de voorspelling van diagnoses bij patiënten. Daardoor kan het verspreiden van ziektes worden voorkomen, dalen de kosten voor een medisch triagesysteem en heeft het medisch personeel een lagere werklast.

“De missie van Diagnostic Robots is om de patiëntervaring te verbeteren en zorgverleners te ondersteunen bij het creëren van probleemloze, datagedreven interacties, die zorgen voor minder administratieve last en die de kosten voor de zorg terugdringen.”

— Yonatan Amir, co-founder and CEO at Diagnostic Robotics

 Data in de strijd tegen COVID-19

Aan het begin van de COVID-19 pandemie ontwikkelde het Israëlische ministerie van gezondheid een strategie voor onder andere het dagelijks monitoren van de nationale bevolking op symptomen van corona. Diagnostic Robots kreeg die schone taak toebedeeld en moest zijn bestaande klinische triagesysteem aanpassen en opschalen om de Israëlische bevolking van 8 miljoen mensen real-time te monitoren op een onbekende ziekte. Het werd een race tegen de klok. Daarom riep Diagnostic Robots Google Cloud te hulp bij het uitrollen van het systeem in heel Israël. De klus was in drie dagen geklaard.

Het systeem van Diagnostic Robotics vraagt de Israëlische bevolking elke dag om een vragenlijst in te vullen over hun symptomen. Op die manier kon het bedrijf specifieke symptomen van COVID-19 vaststellen nog voordat wetenschappelijke publicaties dat konden. Het gaat dan bijvoorbeeld over extreme vermoeidheid en het verlies van reuk en smaak. 

“Deze informatie veranderde de richtlijnen voor Israël om corona-testen te doen,” zegt Dr. Radinsky, Chairwoman en CTO. De anonieme informatie creëert een heat map van de verspreiding van het virus in Israël. 83% van de bevolking vult daar elke dag de vragenlijst in, 25% doet dat wekelijks. Bij elkaar detecteert die data virus-hotspots eerder dan de officiële statistieken. Daardoor kan het land snel op het virus reageren door coronatests en -hulpmiddelen naar de gebieden te sturen die ze het meest nodig hebben.

 Technologie voor snelheid en schaalbaarheid

Al sinds de oprichting bouwt Diagnostics op de Google Cloud infrastructuur. Volgens Amir hadden ze de meeste Google Cloud-oplossingen al geïmplementeerd vóór de pandemie. Hiermee werd opschaling om de kunnen voldoen aan de nieuwe vraag van het Diagnostic Robotics platform vergemakkelijkt. Het platform is sindsdien wereldwijd aangeboden aan verschillende regeringen. “Google Kubernetes Engine was een belangrijk onderdeel van ons succes, omdat we door zijn managed services snel konden opschalen in termen van workload en geografie. We gingen in een paar dagen van het monitoren van symptomen bij 8 miljoen mensen in Israël naar 50 miljoen in India,” legt hij uit.

Diagnostic Robotics maakt ook gebruik van de volledig beheerde relationele database Cloud SQL. Die helpt ze bij het schalen en automatiseren van het vullen van hun database. Tegelijkertijd zorgt Compute Engine ervoor dat de applicaties wereldwijd geschaald kunnen worden, en monitort en verbetert Google Cloud Operations problemen met de prestatie van applicaties, die ze ook gelijk oplossen. Tot slot biedt Cloud Content Delivery Network stabiele mobiele siteprestaties voor gebruikers over de hele wereld. Yonatan: “Google Cloud helpt ons om daar te zijn waar ondersteuning nodig is. We blijven bouwen op hun infrastructuur om de zorg beter, goedkoper en breder beschikbaar te maken.”

Omdat ze de bereikbaarheid van zorg verbeteren en levensreddende inzichten bieden, spelen tech-oplossingen zoals die van Diagnostic Robotics een belangrijke rol bij het virus en bij het upgraden van het zorgstelsel. Google Cloud ondersteunt dit soort projecten met trots. 

Bronnen: