NL
EN
Google Cloud

Aan sneeuw denken in de zomer

Kerstmis, Black Friday, en andere omliggende feestelijkheden vallen in de drukste winkelperiode van het jaar. Het is daarom cruciaal voor de detailhandel om goed voorbereid te zijn. In december 2019 steeg de omzet in de detailhandel in Nederland met 3,9% ten opzichte van dezelfde periode één jaar eerder. Ook de populariteit van e-commerce steeg, met steeds meer retailers en consumenten die digitaal gingen. In het vierde kwartaal van 2019 verkochten EU-webwinkels voor ongeveer 553 miljoen euro online aan Nederlandse klanten. De verwachting is dat de wereldwijde online verkopen eind 2021 4,9 biljoen dollar zullen bedragen.

In de afgelopen paar maanden zagen we sommige bedrijven floreren, en andere bezwijken onder de veranderende dynamiek. Volgens de GlobalWebIndex is er na de uitbraak van COVID-19 60% meer online gewinkeld. Met deze percentages in gedachten moeten eigenaren van winkelbedrijven zich voorbereiden op de aankomende drukke feestdagen. Daarbij geldt een belangrijke vraag: ‘hoe hou je een voorsprong?’

Verkopen en helpen

Klanten betrokken houden, is niet altijd gemakkelijk. In deze ongebruikelijke tijden moeten merken verbonden blijven met hun klanten. Zoals Chris Beer, auteur van GlobalWebIndex, het verwoordt: ‘merkdoel gaat niet langer over merkgezondheid'. Merken moeten nieuwe manieren vinden om empathie met klanten te tonen, hun waarden in gedachten houden, en ervoor zorgen dat ze zich verbonden voelen met het bedrijf. Het doel van online detailhandel moet niet zijn om te verkopen, maar om te dienen. Het projecteren van sociale verantwoordelijkheid, het ondersteunen van je reputatie, en het opbouwen van vertrouwen zijn essentieel voor de nieuwe shopper.

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat betekenis geeft aan deze strategie is Picnic. Picnic is een snelgroeiende online supermarkt in Nederland, die boodschappen bij je voordeur aflevert. Tijdens de startfase van het coronavirus heeft Picnic, in samenwerking met verschillende Nederlandse ziekenhuizen en andere zorginstellingen, de bijzondere zorglijst geïntroduceerd. Met een beschikbaarheid van ongeveer 500 tijdslots per ziekenhuis kregen de hardwerkende werknemers in de gezondheidszorg voorrang bij het plaatsen van een bestelling. Zo zouden liepen zij niet het risico dat hun boodschappen pas een dag later werden bezorgd, omdat alle beschikbare levertijden al bezet waren. Dit soort sociale verantwoordelijkheid zal deel gaan uitmaken van ‘de nieuwe norm’ in de detailhandel.

Het nieuwe normaal verankeren met een stevig data platform

Nu online shoppen groeit en nieuwe klanten jouw merk leren kennen, is de grote vraag hoe je dat op de langere termijn vasthoudt. Als het gaat om het voorbereiden van je platform op het gebied van betrouwbaarheid en stabiliteit, heeft Google Cloud verschillende mogelijkheden voor je. Met Google Cloud Platform (GCP), bijvoorbeeld, zijn webwinkels ook tijdens pieken volledig online. Daardoor kost de infrastructuur bedrijven minder geld. Bovendien biedt GCP een dynamische architectuur en schaalbaarheid die groei van e-commerce mogelijk maakt. Zo handhaaf je een veilige, crisisbestendige business, waarbij je flexibel kan zijn in het aanbieden van goederen. Dat zal extra belangrijk zijn voor de komende feestdagen, als zaken allesbehalve vanzelfsprekend zijn.

Een grote sprong voor Lush Cosmetics

Een inspirerend voorbeeld van hoe GCP jouw platform vooruit kan helpen, is het verhaal van Lush Cosmetics. Vanaf dag één legt Lush de nadruk op het verminderen van haar impact op het milieu. Om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, bedenkt Lush creatieve oplossingen om de wereld positief te beïnvloeden. Door duurzame verpakkingen te implementeren, producten te recyclen en het energieverbruik tijdens de productie te verminderen, probeert Lush haar bijdrage te leveren aan een betere wereld.

Twee jaar achter elkaar kreeg het Britse cosmeticabedrijf op Boxing Day te maken met pieken. Om online te kunnen blijven, besloot Lush haar wereldwijde webwinkel binnen 22 dagen te migreren naar Google Cloud Platform. Dit in december, de drukste maand. Na een succesvolle en snelle migratie verliep de eerstvolgende Boxing Day voor Lush vlekkeloos. Bovendien konden ze door over te stappen op GCP de hostingkosten met zo’n 40% drukken.

Wat droeg Google Cloud bij aan deze soepele migratie? Google kon een handige gebruiksomgeving aanbieden met verschillende tools, zodat ontwikkelaars snel konden werken, de tools snel konden worden gebruikt en snel feedback kon worden gegeven. Aanpassingen waren snel door te voeren, zodat het project binnen de korte beschikbare tijd kon worden afgerond. Het projectteam gebruikte G Suite om snel en gemakkelijk te kunnen samenwerken en informatie te delen. Met VM deployment kun je via Google Compute Engine in slechts enkele minuten omgevingen aanmaken. Daardoor kon het team snel testen en uitrollen. Door Google Cloud SQL en andere diensten binnen GCP te gebruiken, kreeg Lush weer de controle over zijn infrastructuur en optimaliseerde het zijn systemen om effectief te kunnen schalen. 

Bronnen: