NL
EN
Google Cloud

De toekomst is nu: hoe ML, AI en robots je online helpen winkelen

Ocado, de grootste online groothandel in levensmiddelen ter wereld, zet machine learning (ML) in om koopfraude tegen te aan. De routingsystemen in de magazijnen van Ocado werken met artificial intelligence (AI) and ML-algoritmen. Het Ocado Smart Platform dat met AI werkt, vormt de basis voor andere online verkopers wereldwijd. Deze drie onderdelen hebben één ding gemeenschappelijk: ze passen geavanceerde technologie toe om uiteindelijk de optimale klantervaring te realiseren. Wil je weten hoe Ocado’s vestigingen dit doel bereiken, lees dan verder. 

Opsporing van fraude 15 x nauwkeuriger

Een klassiek probleem bij online verkoop: bestellingen worden betaald en bezorgd, waarna de koper vraagt om terugbetaling. Dit gebeurt meestal als de betaling is gedaan met een gestolen creditcard. Met een fraudepercentage van 0.1 over alle bestellingen, is fraude zeldzaam te noemen. Toch is het een groot probleem voor Ocado: als het onopgemerkt blijft, kan frauduleuze informatie terechtkomen in andere systemen of bedrijfsonderdelen, en persoonlijke informatie verkrijgen via klantenservices. Een zeer nauwkeurig model voor de opsporing van fraude is dus onmisbaar. Nu zou ook een 99,9% nauwkeurig model nog steeds een paar fraudegevallen missen, en dus heeft Ocado een geweldig algoritme op basis van ML ontwikkeld waarmee ze volledig betrouwbaar koopfraude kunnen opsporen.

Hoe? Door een deep neural network (DNN) te implementeren in TensorFlow, Google Clouds open source ML-library. Ocado analyseert verschillende data points om hun model zo goed mogelijk te kunnen trainen: “Met de data die we hadden van eerdere bestellingen, inclusief fraudegevallen, hebben we per besteller een lijst samengesteld met het aantal eerdere bestellingen, de af te rekenen eindbedragen en andere informatie,” vertelt Holly Godwin, Ocado's PR Executive. De resultaten spreken voor zich: Ocado kon fraude 15 x nauwkeuriger opsporen. Meer hierover lees je in dit artikel, of bekijk deze video.

Efficiënte systemen voor de routing van robots

In de magazijnen van Ocado zijn heel veel robots orders aan het picken; gemiddeld gaat het in totaal om 260.00 bestellingen per week. Het kloppend hart: een optisch systeem en AI. Hierdoor kunnen robots supersnel, zorgvuldig en efficiënt bestellingen verwerken. In de video hieronder zie je een impressie van de complexiteit en grootte van de magazijnen.

 

Ocado loste verschillende problemen in haar magazijnen op met technologie. Zo moesten robots bijvoorbeeld leren waar de barcode van producten zat om ze te kunnen herkennen en selecteren. Uiteindelijk konden ze de hele barcode-stap overslaan door beeldherkenning toe te passen. Hierdoor konden ze nog sneller en nauwkeuriger werken. Ook hier werd TensorFlow gebruikt om de ML-modellen te bouwen.

Ocado Smart Platform

Nu social distancing de norm is geworden, hebben een paar van Ocado’s automatiseringsproducten ook de interesse gewekt van andere partijen. Dat brengt ons bij het Ocado Smart Platform. Met dit complete end-to-end systeem kunnen groothandels in levensmiddelen hun marktaandeel vergroten in de snelst groeiende branche in de wereld. Met Ocado Smart Platform creëer je eenvoudig een intuïtieve interface voor online verkoop, een orderpicksysteem met automatische functies en in-store pickingsystemen, en zorg je voor snelle en gemakkelijke bezorging met de gepatenteerde routingsystemen en algoritmen. Door de real-time verwerking van data die je tijdens de gehele klantreis verzamelt, tilt het Ocado Smart Platform de klantervaring naar een hoger niveau. Je klanten profiteren van een gemakkelijk te gebruiken webwinkel, je toeleveringsketen is zo efficiënt als mogelijk is. De technologie werkt bovendien echt voor je medewerkers. 

Door innovaties in cloud computing, AI, big data analytics, and ML stelt Google Cloud Ocado en Ocado Smart Platform in staat om elk onderdeel van de online levensmiddelenbranche steeds een stapje verder te brengen. Wil jij ook profiteren van die technologie, ga dan naar de websites van Google Cloud en Ocado voor meer informatie

Bronnen: