NL
EN
Google Cloud

Through the Looking Glass

Een nieuwe blik op AR met Google Lens

Nu iedereen een AR ready smartphone op zak heeft, is augmented reality (AR) geen science fiction meer. Dat AR het echte en het digitale leven naadloos over elkaar kan leggen, is niet onopgemerkt gebleven. AR laat klanten zich echt betrokken voelen bij producten en diensten. Dat betekent een schat aan zakelijke mogelijkheden. Omdat AR relatief nieuw is, interactief en erg opvallend, trekt het de aandacht van je klanten. En daarmee til je de klantbetrokkenheid en hun overall ervaring naar een hoger plan.

Het gevolg is: meer interactie met je merk en een groeiend commitment; je klanten zullen AR vaker willen gebruiken. Geen wonder dat zakelijke investeringen in AR en VR een hoge vlucht nemen. In vergelijking met 2019, wordt dit jaar een stijging in wereldwijde investeringen verwacht van 80%, goed voor $ 18.8 miljard. Bovendien blijkt uit een enquête van Accenture in december 2018 dat maar liefst 86% van de business executives een pilot deed, of een pilot had gepland met AR of VR. De vraag is dus niet zozeer of je AR moet gebruiken binnen jouw bedrijf, maar hoe. Hoe andere bedrijven AR inzetten om hun klantervaring te verbeteren? Je ziet het in de volgende drie cases.

Dynamische artikelen met Google Lens
Onderzoeken wat je ziet. Vinden waar je producten kunt kopen die lijken op wat je net zag. Ontdekken welk ras de buurtkat heeft door je telefooncamera erop te richten. Het kan allemaal met Google Lens, een verbazend toegankelijke technologie met een hele range aan toepassingen. Iedereen met een smartphone kan deze beeldherkenningstechnologie gebruiken. Op dit moment verbeteren merken hun klantervaring door dynamische content te creëren met Google Lens. Zo laat Uncle Ben’s in de winkel aan klanten zien wat de  ingrediënten zijn van hun producten, bieden ze recepten en kookvideo’s aan en geven ze voedingsadvies, allemaal via Google Lens. De New York Times Magazine gebruikt Google Lens om hun gedrukte artikelen spannender te maken en lezers ze beter te laten begrijpen. Kijk maar eens:

 

Je muur verven met ARCore
Googles AR software developer kit, ARCore, berekent de positie en richting van een mobiel terwijl hij beweegt. Tegelijkertijd leert het hoe de wereld eromheen in elkaar zit. Dat geeft je heel veel mogelijkheden om je klanten een geweldige winkelervaring te bieden. Zo laat verfproducent Sherwin-Williams klanten hun muren in willekeurig welke kleur ‘verven’ door ze de ColorSnap® Visualizer app te laten gebruiken, die met Google’s ARCore werkt. En als je Google Search op je mobiel gebruikt, kun je New Balance schoenen vanuit verschillende hoeken bekijken. Als je de “view in space”-knop gebruikt kun je zelfs zien of ze wel bij je kleding passen.

Famebit
Aanhakend bij de potentie van AR, bedacht MAC Cosmetics dat veel klanten YouTube-reviews gebruiken, zodat ze weten welk product ze zouden moeten kopen. Met YouTube’s Famebit Influencer Platform - dat werkt met Google’s AR en machine learning - kunnen MACs klanten hun lippenstift virtueel uitproberen, terwijl ze hem zien bij hun favoriete beauty influencer op YouTube. Is hij de goede kleur? Dan kopen ze hem met een paar clicks. 

Met Google’s AR technologieën ontstaat een hele nieuwe wereld aan marketingkansen. Waar wacht je nog op? Meer inspiratie vind je op de AR website of de AR Experiments page.  

Bronnen: