NL
EN
Google Cloud

Alles voor een glimlach

Hoe je met Google Cloud waarde kunt toevoegen aan je online verkoopsite

In het afgelopen jaar is $ 2.03 biljoen uitgegeven op de 100 grootste online verkoopsites, 58% van alle verkopen in de online detailhandel. Alibaba en Amazon zijn daar heer en meester. Kleinere spelers groeien echter in rap tempo. De gemiddelde groei bedroeg in 2019 22% voor de 100 grootste verkoopsites, waarvan 50% na 2011 is gestart. Bij deze groeispurts horen ook uitdagingen. Google Cloud heeft een scala aan oplossingen voor je klaar staan.

Groeipijn: van opschalen tot veiligheid tot klantsucces
Snelgroeiende start-ups worstelen vaak met de vraag hoe ze een software-omgeving moeten inrichten om gemakkelijk te kunnen schalen. Met Google Cloud kan jouw bedrijf dat heel snel, zonder dat je dure hardware hoeft aan te schaffen. Etsy, een verkoopsite voor handgemaakte en tweedehands artikelen, is overgestapt naar de cloud, om zo te kunnen schalen als er meer vraag is naar bijvoorbeeld kerstartikelen. Ze planden de migratie van hun 2000 fysieke servers naar Google Cloud over een tijdsperiode van twee jaar. Daardoor kon bij Etsy 15% van het meer dan 500 medewerkers tellende IT-team de focus verleggen naar het verbeteren van de klantervaring. 

Ook veiligheid is een uitdaging. Identiteitsfraude, datalekken en malware, je komt ze dagelijks tegen. Het goed bewaken van de integriteit en privacy van data is essentieel. De controle over de toegang tot je data moet altijd op scherp staan, je veilige netwerken en systemen moet je blijven onderhouden en controleren. Er is heel wat nodig om schade aan je verkoopsite te voorkomen. Googles technologie is gebouwd met veiligheid als belangrijkste uitgangspunt. Overstappen naar Google Cloud kan dan ook veel van je zorgen daarover wegnemen. Lees hier verder om meer te leren over de manier waarop Google Cloud de veiligheidszorgen bij bedrijven wegneemt.  

Wat veel van de succesvolle verkoopsites gemeen hebben, is hun focus op klantbehoeften. Het aantal producten en wensen van klanten is gigantisch. Datawetenschappers zijn continu op zoek naar manieren om klanten van de juiste producten te voorzien. Bij Etsy loopt 80% van de aankopen via de eerste pagina met zoekresultaten. Die op orde hebben, is dus van levensbelang. En dat is waar Google Cloud, met zijn machine learning (ML) en kansen op het gebied van big data, voor jou het verschil kan maken. Google biedt teams de mogelijkheid om ML te gebruiken zonder extra kennis in huis te halen. Ze bieden gemakkelijk te gebruiken AI-bouwstenen die veel technologische en procesmatige knelpunten voorkomen.

Casestudie: Alles voor een glimlach
Alles voor een glimlach is de slogan van Coolblue, een online verkoopsite uit de top 3 van Nederland. De slogan deed Coolblue ongelooflijk snel groeien. Tegelijkertijd is Coolblue een goed voorbeeld van een snelgroeiende online verkoopsite met een enorme uitdaging. In het begin werd alle informatie over klanten en transacties namelijk geanalyseerd met een programma dat voor hun eigen servers was ontwikkeld. Door de snel toenemende hoeveelheid klantinformatie waren ontwikkelaars voortdurend functies aan het toevoegen om zo het systeem draaiend te houden. Daardoor was er nog maar weinig tijd over voor ideeën om de omzet en klanttevredenheid te verhogen. Overstappen naar een platform dat data uit alle soorten bronnen kan behappen, in real time kan runnen en data-analyse mogelijk maakt, was dan ook een goed idee. 

Wagen we de sprong?
Het klinkt allemaal veelbelovend, maar overstappen naar Google Cloud kan nog steeds voelen als een grote stap. Zo voelde Coolblue het ook. Maar Google en Coolblue vonden samen een oplossing. Ze organiseerden een trial-and-hack-week met BigQuery en Google Analytics Premium, twee van Googles producten voor data-analyse. “Toen we eenmaal de eenvoud en kosteneffectiviteit van een volledig beheerste oplossing hadden ervaren, was het voor ons duidelijk: Google Cloud Platform was de juiste keuze voor onze databehoeften” aldus de CEO van Coolblue.

Het resultaat
Coolblue bouwt op dit moment aan een dataplatform dat volledig loopt op Google Cloud. Hierdoor kan personeelszaken zich weer richten op kritische bedrijfsprocessen in plaats van IT zaken. Het verwerken van data is verbeterd en er zijn nieuwe mogelijkheden ontstaan voor datagedreven opties. Dit alles stelt Coolblue in staat om te verbeteren wat ze al goed doen: het leveren van producten die een glimlach op het gezicht van hun klanten toveren.

Bronnen: