NL
EN
Google Cloud

Vier lessen uit de toekomst

Wat kunnen we leren van de reactie van Chinese bedrijven op COVID-19?

Europa loopt twee maanden achter op China in de crisis rond COVID-19. China zag in die tijd de industriële productie kelderen met 13,5 procent en beurzen over de hele wereld leden grote verliezen. China werd het eerst getroffen, maar is nu ook het eerste land waar het economisch weer beter gaat. Welke vier lessen kunnen we leren van de reactie van Chinese bedrijven op de crisis?

Les 1: Kijk vooruit
De ontwikkelingen gaan razendsnel. Snel reageren is dan ook essentieel. Vast blijven zitten in interne processen leidt tot een vertraging die je bedrijf in gevaar kan brengen. De meest succesvolle Chinese bedrijven keken vooruit en namen proactieve stappen. Neem bijvoorbeeld Master Kong. Deze grootste ‘instant noodle’-producent van China voorzag het massale hamstergedrag en besloot zijn focus te verplaatsen naar e-commerce. Door deze zet kon het bedrijf flexibeler met zijn voorraden omgaan. Om zulke proactieve besluiten te kunnen nemen, is data analytics key. Google Cloud biedt verschillende end-to-end data analytics tools aan, zoals Big Query. In deze 45 minuten durende video worden enkele best practices van Big Query samengevat.

 

Les 2: Bottum-up als aanvulling op top-down
Snelheid is nog steeds het sleutelwoord in deze crisis. Dat maakt een top-down benadering verleidelijk. Maar als er verschillende ontwikkelingen zijn, op verschillende niveaus binnen de organisatie, dan vraagt dat juist om een bottum-up aanpak, waarbij je gedecentraliseerde besluiten kunt nemen. Succesvolle Chinese bedrijven gebruikten een mix van deze twee vormen. De hotelketen Huazhu had bijvoorbeeld dagelijkse meetings met de top van het bedrijf, wat leidde tot een sterke top-down aansturing. Tegelijkertijd gebruikte Huazhu een interne informatie-app om de verschillende franchises te voorzien van informatie over lokale maatregelen. Daardoor konden ze op hun eigen niveau benodigde acties uitvoeren. Het vinden van een goede balans tussen bottum-up en en top-down besluitvorming, vergt een grotere flexibiliteit in de interne communicatie bij je bedrijf. Google biedt met verschillende G Suite applicaties die tools aan die het gesprek gaande houden. Wil je leren van de besten? In de onderstaande video vertelt Colgate wat zij geleerd hebben: 

 

Les 3: Wees flexibel
Door de drastische veranderingen in vraag en aanbod van producten, zal er ook een verschuiving plaatsvinden in de vraag naar arbeid. Waar sommige afdelingen het drukker zullen krijgen, zullen andere minder werk hebben. In China hebben zwaar getroffen sectoren, zoals restaurants, creatieve maatregelen genomen om ontslagen te voorkomen. Ze lieten werknemers alvast plannen maken voor het herstel van het bedrijf of leenden ze uit aan sectoren die het drukker kregen, zoals supermarkten en online bezorgdiensten. De verschuivingen hebben betrekking op werknemers, maar misschien nog wel meer op de sales mix. Sommige Chinese bedrijven hebben hun focus succesvol verlegd naar online sales, waardoor ze hun klantenbestand en verkopen op peil konden houden. Google Clouds eCommerce hosting biedt flexibele en betrouwbare hostingcapaciteit voor je eCommerce-platform. Hierdoor creëer je een naadloze ervaring voor je klanten, zelfs in hectische tijden. In deze video van 42 minuten zie je hoe Google Clouds Retail solutions klanten helpen in kritieke situaties.

 

Les 4: Riemen vast!
De volgende stap is de voorbereiding op het herstel. Dat kan zich sneller aandienen dan je denkt. China's economie toonde al in de zesde week na het uitbreken van het virus tekenen van herstel. Er klaar voor zijn is essentieel. Na de crisis hebben consumenten misschien wel andere consumptiepatronen. Succesvolle Chinese bedrijven hebben daarom veel van hun downtime gebruikt om processen en producten te verbeteren en innoveren. Google Cloud biedt een scala aan applicaties. Dat maakt haar een sterke partner als je wilt innoveren. In deze video zie je hoe Unilever Google Cloud gebruikt om sneller dan ooit te innoveren. 

 

Of jouw uitdaging nu data analytics, effectieve communicatie, de flexibiliteit van je netwerk of de herstelstrategie van je bedrijf is, Google Cloud biedt je de tools om een snelle en flexibele crisisaanpak te ondersteunen. Met de bovenstaande lessen kan je bedrijf een sterke strategie bouwen om met de coronacrisis om te gaan. In tijden van crisis zijn snelheid en flexibiliteit belangrijk. Google Cloud kan hierbij helpen. Meer weten? Klik hier

Bronnen: