NL
EN
Google Cloud

Leiderschap in tijden van crisis

Vier stappen om leiderschap in jouw bedrijf te ondersteunen tijdens de coronacrisis

COVID-19 heeft zich in rap tempo ontwikkeld tot een pandemie die invloed heeft op ons dagelijks leven en verregaande economische consequenties zal hebben. Natuurlijk is bij Google de belangrijkste zorg het opvolgen van de nationale en internationale richtlijnen, zodat we het virus zo goed mogelijk kunnen bestrijden. In dat kader geeft dit artikel tips die kunnen helpen om te zorgen dat je bedrijf ongeschonden de pandemie door komt. 

Filteren, filteren en nog eens filteren
Als je het nieuws volgt, is het belangrijk om je ervan bewust te zijn dat elke ontwikkeling in de media zal verschijnen. Vaak wordt hierbij niet naar het grotere plaatje gekeken. Wil je voorkomen dat je wordt afgeleid door een mediahype, check dan of het nieuws is gebaseerd op harde feiten of gevoelens en aannames. Het is belangrijk om voor je besluitvorming betrouwbare bronnen te raadplegen. Mensen blijven dan ook Google gebruiken om te zoeken naar informatie over vaccinaties, reisadviezen en preventie tips. Vanaf de eerste week van februari steeg het aantal zoekopdrachten over het coronavirus met 260%.

Informatie ≠ geïnformeerd zijn
Nieuws is zo breed beschikbaar, dat we mogen aannemen dat de meeste van je werknemers directe toegang hebben tot nieuwsbronnen. Dit kan problemen veroorzaken; de verscheidenheid aan bronnen en overtuigingen kan leiden tot interne discussie. Een oplossing kan zijn om een centrale, vaak geüpdatete samenvatting van de feiten te maken. Daarmee voorkom je aannames en discussies over relevante feiten. In SOS Alert in onze zoekmachine vind je niet alleen links naar het laatste nieuws en veiligheidstips, maar ook naar de meer officiële informatie en updates van de World Health Organization (WHO). Vanuit een intern perspectief zien we veel organisaties gebruik maken van de tools in Google G Suites om een 'single source of truth' te creëren. Hierin kunnen werknemers met dezelfde informatie werken, zonder dat ze .def of 'final' documenten in bijlagen van emails hoeven te delen. 

Je plan wijzigen is geen teken van zwakte
Om in deze nog onbekende wateren het roer recht te kunnen houden, heb je een uitgebreid plan nodig. Het probleem met dit soort plannen is dat ze kunnen zorgen voor onbedoelde rigiditeit als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het is cruciaal om het plan als de ‘beste optie met de beschikbare informatie’ te beschouwen. Dit voorkomt starheid bij managers die bang zijn om zwak over te komen als ze hun plan bijstellen. 

Sneller beslissen
Je moet belangrijke besluiten nemen, besluiten die in normale tijden moeten worden goedgekeurd door het hogere management. Dit soort bureaucratie kan risico’s verhogen, omdat het je reactie vertraagt. Een goede aanpak kan dan ook zijn om de besluitvorming over te laten aan een kleiner groepje betrouwbare personen. Hiermee breng je de interne reactiesnelheid van je bedrijf in lijn met de snelheid van externe ontwikkelingen. COVID-19 zal niet de laatste crisis zijn. We zullen nog meer uitdagingen tegenkomen in deze roerige tijde. Voorbereid zijn is essentieel. Daardoor kun je proactieve in plaats van reactieve maatregelen nemen. Het schrijven van een scenario is echt niet genoeg voorbereiding. Data-analyse is van vitaal belang bij je voorbereidingen. In de eerste fase van een crisis zullen belangrijke beslissingen immers worden genomen op basis van analyses. Google biedt flexibele end-to-end data analytics oplossingen aan zoals BigQuery. Bovendien halen Google Cloud API's uit ongestructureerde data aanwijzingen waarop jij je acties kunt baseren. Met Cloud Natural Language API en Cloud Vision API kun je bijvoorbeeld inzichten creëren in je tekstuele en visuele data, die waardevol kunnen zijn voor je besluitvorming. Als je meer wilt leren over hoe je deze GC API’s gebruikt om schaalbare oplossingen te bouwen, kijk dan deze 35 minuten durende video. Je ziet twee customer cases tijdens Next. 

 

 

Het zijn lastige tijden, maar je krijgt ook de kans om een verschil te maken. Deze tips helpen niet alleen jou bij het zo goed mogelijk door deze crisis loodsen van je bedrijf, ze bieden ook je werknemers en stakeholders meer structuur en duidelijkheid. Google Cloud kan je hier verder bij ondersteunen. Meer weten? Klik hier.

Bronnen: