Intensief gebruik van klantanalyses biedt 23 keer meer kans om klanten te werven, 6 keer meer kans om die klanten te behouden en 19 keer meer kans om winstgevend te zijn. Data is meer dan fijn. Dat vraagt om een datastrategie. Feitelijk niets anders dan een strategie die bruggen bouwt tussen data en daily life.
In plaats van direct op de data te focussen, moeten organisaties eerst een goede datastrategie ontwikkelen. Daarin staat welke doelen behaald moeten worden en hoe data daarbij kan helpen. Zo loop je minder het gevaar om overspoeld te worden door je data. Pas als de strategie afgerond is, kun je als organisatie bepalen welke data en competenties voorhanden zijn. Om te kunnen bepalen wat voor data jouw organisatie nodig heeft, moet je eerst in kaart brengen wat de belangrijkste vragen zijn. Verzamel en analyseer data dus pas als je weet welke vraag je ermee wilt beantwoorden.
De breedte in
Vaak ontwikkelen organisaties datastrategieën voor specifieke afdelingen. Maar een geïntegreerde, organisatiebrede datastrategie heeft een grotere kans van slagen. Bovendien hebben data en -analyse niet alleen met IT te maken. IT-teams hebben de neiging om zich vooral bezig te houden met data-opslag, -eigendom en -integriteit en niet met strategische langetermijndoelen. Een datastrategie zou daarom de verantwoordelijkheid moeten zijn van het management.
Beslis datagedreven
We weten nu waarom organisaties een goed doordachte datastrategie nodig hebben. Volgens onderzoek door McKinsey zijn dit daarvan de 4 belangrijkste componenten:
Zoals je hebt kunnen lezen is een goede datastrategie essentieel voor elke organisatie. Kijk je er al naar uit om een datagedreven onderneming te worden?