NL
EN
Google Cloud

Toekomstige klaslokalen kennen geen muren

In de laatste decennia heeft in de academische wereld een technologische revolutie plaatsgevonden. Onder de vele doelen en technische uitdagingen in die wereld springt er een uit: hoe technologie de leerervaringen kan verbeteren. Kan technologie voordelen hebben bij het administratieve beheer van e-learning?

E-learning en Learning Management System (LMS)
E-learning is een vakgebied dat steeds meer in opkomst is. Technologiebedrijven zijn zich ervan bewust dat deze nieuwe trend nuttig is voor pedagogische processen. Met behulp van digitale apparaten en computersystemen verbetert e-learning leerprocessen en het beheer ervan. De wetenschap heeft hiervoor technologie ontwikkeld: Learning Management System (LMS). Een LMS is een handig digitaal platform dat het onderwijsmanagement verbetert en kennisuitwisseling zonder grenzen mogelijk maakt.

LMS is inmiddels in steeds meer vakgebieden binnen de academische wereld terug te vinden. Met digitale platforms, software en cloud computing kun je dan ook eenvoudig communiceren en onderwijsprocessen beheren. Uit een recent onderzoek van de Capital University of Science and Technology Islamabad blijkt dat LMS’s en technologische hulpmiddelen heel handig zijn als je je administratie en leermethoden wilt verbeteren. En dan gaat het niet alleen om de technische functionaliteit; LMS’s zijn sowieso vooruitgang voor de onderwijswereld, omdat ze handig zijn voor studenten en docenten.

Wat gebeurt er?
Van het opstellen en voorbereiden van leerplannen tot het beoordelen van examens; docenten besteden veel tijd aan administratieve taken. Uit het Global Education Census Report blijkt dat leraren ongeveer drie uur per dag besteden aan onderwijsadministratie. Uit een recente studie van de National University of Malaysia blijkt dat de beperkte opslagruimte van software-based LMS’s een groot probleem voor docenten is, omdat het het beheer van de werkruimte en de communicatie tussen studenten en docenten bemoeilijkt. Volgens het rapport van blink learning, vindt  87% van de professors in Mexico dat technologie het pedagogische niveau verbetert, evenals de toegang tot kwaliteitsbronnen en inhoud. Een enquête in Londen toonde dat  88% van de leraren het erover eens is dat technologische hulpmiddelen de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Google classroom
Google stimuleert niet alleen technologische groei, maar promoveert ook eenvoudige toegankelijke e-learning toepassingen. Google heeft daarom een gratis cloud-based Learning Management System geïntroduceerd: Google Classroom. Deze nieuwe tool een wereldwijde innovatie in leerervaringen en het beheer ervan.

Met Google Classroom kunnen docenten hun lesmateriaal op één locatie in de cloud beheren en delen. Deze nieuwe tool zorgt voor vernieuwing van lesmateriaal en maakt het beheer van content die gebruikers in de cloud opslaan, een stuk eenvoudiger.

Met Classwork page (het belangrijkste beheersinstrument van Google classroom) hebben docenten toegang tot lesmethoden waar ze lokaal misschien niet bij hadden gekund. Bovendien hebben ze hun studiemateriaal altijd paraat. Met Classwork page is zijn ook altijd allerlei hulpmiddelen beschikbaar waarmee ze nieuwe opdrachten kunnen maken, feedback kunnen geven of examens kunnen beoordelen.

Door technologie is de manier waarop we informatie en kennis delen veranderd. Met Google classroom kun je niet alleen heel handig projecten beheren en volgen, en lesmodules maken, je maakt er ook het beheer van en de communicatie tussen de gebruikers eenvoudiger mee. Met het cloud-based Learning Management System van Google kunnen studenten en docenten onbeperkt kennis uitwisselen.

Bronnen: