NL
EN
Google Cloud

Zien met je ogen dicht

Onderzoek van McKinsey toont aan dat data-analyse de manier waarop organisaties bewegen, opereren, talent managen en waarde creëren, aanzienlijk kan veranderen. Dit gebeurt alleen bij organisaties die hun analytics optimaal benutten. Hoe kunnen organisaties profiteren van vergevorderde data analytics?

Vergevorderde data analytics
De ergernis van een mooie kans zien beseffende dat je te laat bent. Klinkt dat bekend in de oren? Data-volwassen organisaties die werken met vergevorderde data analytics hebben het voordeel dat ze kansen kunnen spotten lang voordat die zichtbaar zijn voor het menselijk oog. 

Een recent onderzoek van Gartner onder organisaties laat echter zien dat maar liefst 87,5% van de respondenten een lage data en analytics rijpheid heeft. Daarmee wordt hun business intelligence niveau omschreven als  ‘basis’ of ‘opportunistisch’. In organisaties op dit basisniveau zien we dat individuele bedrijfseenheden data en analytics initiatieven ontplooien die op zichzelf staan, vaak gebaseerd op spreadsheet-analyses en persoonlijke data extracten. Leiderschap en een centrale aanpak ontbreken. Deze werkwijze staat digitale leiders die de business intelligence naar een hoger niveau willen tillen in de weg. 

Wat kunnen we leren van ‘data rijpe’, succesvolle bedrijven? Volgens Urs Hölzle, een van Googles eerste werknemers, zouden zowel data wetenschappers als consumenten enthousiast moeten worden van de manier waarop datagebruik van bedrijven zich ontwikkelt. Urs ziet dat bedrijven data analyseren om belangrijke strategische beslissingen te maken voor de lange termijn, maar ook real-time beslissingen. Wil je een beter beeld krijgen van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van succesvolle datastrategie? Kijk dan naar het filmpje hieronder:

 

Data vertalen naar begrijpelijke inzichten
Het belangrijkste element van een datastrategie? Hoe je de overvloed aan gegevens vertaalt naar betekenisvolle en begrijpelijke inzichten. Veel succesvolle bedrijven hebben uitstekende voorbeelden van hoe je dit kunt doen, maar wij zijn ook gek op het werk van Han Rosling. Rosling was beroemd om de cruciale - en vaak onderschatte - kunst om data begrijpelijk te maken. Op zijn website Gapminder.org legt hij complexe ontwikkelingen in de wereldgeschiedenis op een begrijpelijke manier uit:

 

 

Wat kunnen deze inzichten voor jouw bedrijf betekenen? Een inspirerend voorbeeld is Gojek, een digitale betaalapp die met Google Cloud hun service heeft kunnen opschalen als oplossing voor het verkeersprobleem in Indonesië. Gojek creëerde marktplaatsen om mensen via verschillende services aan Ojeks (motortaxi’s) te koppelen. Met gebruik van Google Cloud schaalde Gojek binnen 18 maanden op tot 900 keer hun initiële grootte. Vandaag gebruikt het bedrijf data om haar bestuurders te laten weten waar ze het hardst nodig zijn. 

Hoe doen ze dat? Gojek heeft Google dienst BigQuery gebruikt als hoeksteen van hun data fundament, waarmee met naadloze opschaling werd voorzien in hun gigantische behoefte aan dataopslag en -verwerking. Met Pub/Sub als een even stream en Dataflow als een uniforme batch en stream verwerker, werden onregelmatigheden in productiedata voorkomen, terwijl kosten werden gedrukt door intelligente toewijzing van middelen. Samen stellen deze technologieën Gojek in staat om direct te reageren op gebeurtenissen in de echte wereld, door bijvoorbeeld modellen te hertrainen met ML Engine of door data te verversen in een lage latentie dataopslag als BigTable. Wil je meer leren over de technische uitdagingen van dit project? Kijk dan deze video. In het filmpje hieronder sluiten we af met een inspirerend verhaal over Gojek’s reis:

Bronnen: